Chorwacja 7+7

Na liczniku przejechane 3,5 tysiąca kilometrów, zrobionych blisko 2 tysiące zdjęć, złocista opalenizna i mnóstwo niezapomnianych wrażeń - plan wakacji samochodem do Chorwacji spełniony w 100%. Zapraszamy na naszą relację z pobytu 7+7, czyli tygodniowy wypoczynek nad błękitnym Adriatykiem i kolejny tydzień przeznaczony na zwiedzanie największych atrakcji Chorwacji oraz... spanie pod namiotem :)

W Chorwacji, tak lubianej przez polskich turystów, jeszcze nas nie było - pomyśleliśmy i zarezerwowaliśmy najbardziej rozsądny cenowo apartament w miejscowości, o której zbyt wiele informacji nie udało nam się znaleźć. Teraz już z pełną świadomością możemy polecić tę niewielką wioskę - Lokvę Rogoznicę, ulokowaną dokładnie w połowie drogi między Splitem a Makarską w południowo-zachodniej części Chorwacji. Jest to fantastyczne miejsce dla tych, którzy lubią wypoczywać w zaciszu, z dala od miejskiego gwaru. Zanim jednak do Lokvy dojechaliśmy, musieliśmy pokonać sporo kilometrów (około 1200 z Krakowa), przemierzając kolejno Słowację, Węgry i większą część Chorwacji. Nie można zapomnieć o winietach na autostrady, które możemy zakupić na stacjach benzynowych lub w przypadku Węgier - także przez Internet.
Ceny winiet:

• Słowacja - 14 euro / ważna przez miesiąc
  • Węgry - 22 euro / ważna przez miesiąc
  • Chorwacja - płaci się na bramkach za przejechane odcinki, średnio za 100 km zapłacimy od 25 do 40 KN (tyle kun - lokalnej waluty - to w przybliżeniu 13 - 21 złotych).

Przy podróży samochodem, oprócz podstawowych dokumentów, warto też zabrać ze sobą zieloną kartę, która sprawdzana jest na granicy Chorwacji z Bośnią i Hercegowiną.

Zbliżając się do naszego celu, już na terenie Chorwacji, po drodze mijaliśmy świetne punkty widokowe, w tym ujście rzeki Krka w okolicach miejscowości Skradin, będące częścią Parku Narodowego Krka.

Po jedenastu godzinach jazdy samochodem, udało nam się odnaleźć naszą docelową miejscowość i zarezerwowany apartament. Zauroczeni błękitem morza i otaczającym nas krajobrazem, niestrudzeni udaliśmy się na pobliską plażę, by tam odpocząć po podróży i nieco odespać zarwaną nockę :)

Pierwszy tydzień postawiliśmy na relaks, a kiedy znudziło nam się już plażowanie, odwiedzaliśmy wieczorami pobliską, rozrywkową miejscowość Omis i oddalony o 30 km dostojny Split.

Drugi tydzień pobytu w przepięknej Dalmacji wymagał od nas już większej aktywności i organizacji. Po pożegnaniu się z urokliwą Lokvą i ponownym zapakowaniu bagażnika auta, ruszyliśmy na południe. Przemierzając Riwierę Makarską z jej rajskimi zatoczkami i Bacinskie Jeziora, przekroczyliśmy granicę z Bośnią i Hercegowiną, by po 10 km ponownie wjechać na teren Chorwacji i dotrzeć do upragnionego Dubrownika. Miasto jak najbardziej zasłużenie wpisane na Listę Dziedzictwa Narodowego UNESCO.

Późna godzina przyjazdu do Dubrownika zmusiła nas do przenocowania na jednym z droższych kempingów ale w centrum miasta (kemping Solitudo***, 40 EUR/2 os.). Po niemal całodziennym pobycie w murach tego wspaniałego miasta, naszym kolejnym punktem było Medjugorie położone na terenie Bośni i Hercegowiny, słynące z objawień Matki Bożej.

Z utęsknieniem wracam do chwil, kiedy to przy zachodzie słońca siadaliśmy nad rozłożoną mapą i planowaliśmy trasę na kolejny dzień. A gdy przyszło nam już obierać kierunek na północ, do Polski, nie mogliśmy obojętnie przejechać obok Parku Narodowego Jezior Plitwickich. Było to doskonałe uwieńczenie naszej pierwszej, tak dalekiej podróży samochodem. Polecam każdemu!

KIEDY JECHAĆ?

Nadmorska część Chorwacji charakteryzuje się klimatem typowo śródziemnomorskim, z gorącym i suchym latem oraz wilgotną, deszczową i wietrzną zimą. Najlepszymi miesiącami na odwiedzenie kraju to czerwiec i wrzesień, kiedy to nie ma jeszcze natłoku turystów, a ceny utrzymują się na znośnym poziomie. Lipiec i sierpień to wciąż najbardziej popularny czas na wakacje w Chorwacji.

WALUTA

Oficjalna waluta Chorwacji to kuna (1 kuna = 100 lip).
Waluty obce można wymieniać w bankach, kantorach, urzędach pocztowych i większości biur podróży, hoteli i kempingów. Karty kredytowe (Eurocard/Mastercard, Visa, American Express i Diners) akceptowane są w prawie wszystkich hotelach, marinach, restauracjach, sklepach i bankomatach.

CIEKAWOSTKI

• Mimo wielu wątpliwości mieszkańcy Korculi uznają Marca Polo za swojego rodaka i hucznie obchodzą wszelkie związane z nim rocznice. Miał on urodzić się na wyspie w 1254 roku.
  • Słynny badacz głębin morskich i oceanicznych Jacques Costeau pisał w swoich pracach naukowych, że Adriatyk u wybrzeży chorwackich, jest najczystszym morzem na świecie.
  • Pałac Dioklecjana w Splicie, Opera Wiedeńska i Biały Dom w Waszyngtonie wybudowne są przy użyciu marmurów i kamienia wydobywanych na wyspie Brac.
  • Krawat wziął swoje początki właśnie w Chorwacji, kiedy na przełomie  XVI i XVII wieku wynaleziono przepaskę do  koszuli, części składowej munduru piechura. Francuzi przejęli ten zwyczaj a przepaskę nazwano „krawat” od słowa Chorwat.

Porównaj ceny hoteli i oszczędź!