Malta - relacja z podróży

Przedostatniego dnia maja wylądowaliśmy na Malta International Airport w miejscowości Luqa. Było już przed dwudziestą. Po wylądowaniu na Malcie, nieopodal najdalej na południe położonej europejskiej stolicy, okazało się, że wieczór wcale nie był tak ciepły, jak się spodziewałem. Owszem, było cieplej niż w Polsce, ale wolałem nie przebierać długich dżinsów na krótkie spodenki. Kolejne dni były już jednak upalne i dały mi dużo radości oraz odpoczynku.

Odwiedzone miejsca

72h na Malcie

Noclegi i transport na Malcie

Zacznijmy jednak po kolei. Wyszliśmy przed terminal, gdzie czekały autobusy Arriva - firmy obsługującej komunikację miejską i międzymiastową na Malcie. Ponieważ Malta jest niewielkich rozmiarów, praktycznie nie ma rozróżnienia między oboma rodzajami transportu. Na lotnisku kupiliśmy bilety jednodniowe na trzy dni. Hotel, raczej z tych tańszych, mieliśmy zarezerwowany w miejscowości Sliema - uchodzącej za podstawowy kurort wczasowy Malty. Dojechać do niego mieliśmy linią X2, lecz spóźniała się dobrych kilkanaście minut. Jak się okazało, nie bez powodu - autobusy jeżdżą co prawda bezpośrednio do Sliemy, ale trasa była całkowicie zakorkowana już od przedmieść miejscowości San Gilijan. O wiele wygodniej byłoby wziąć pojazd z iksem i inną cyfrą, który dowiózłby nas do głównego dworca autobusowego w Vallettcie, stolicy Malty. Stamtąd jest już blisko wszędzie.

Wysiedliśmy z autobusu w połowie drogi między San Gilijan a Sliemą. Przeszliśmy nad wybrzeżem kilkaset metrów i dotarliśmy do hotelu Diplomat, który zarezerwowaliśmy przez Booking.com. Po drodze mijaliśmy mieszkańców i turystów uprawiających najbardziej popularną tu dyscyplinę sportu, czyli chód po nadmorskiej promenadzie. Były ich tłumy, i tak było już każdego wieczora podczas naszego pobytu na wyspie. Niedługo pobyliśmy w hotelu, bowiem potrzebowaliśmy zaopatrzyć się w pokarmy i chcieliśmy od razu ruszyć na podbój San Gilijan. Przebiliśmy się przez kilka lokali, a wróciliśmy na spoczynek tuż nad brzegiem, skałami odsłoniętymi przez odpływ.

Malta i niezwykły język

Śniadanie hotelowe było serwowane po śmiesznie niskiej cenie, dlatego skorzystaliśmy z tej oferty podczas rezerwacji noclegu. Potrawy dostosowane były raczej do podniebienia angielskiego, bowiem pamiętać powinniśmy, że Malta i Wielka Brytania przez długie lata ściśle współpracowały (czy też: Malta musiała współpracować). Z tego też powodu na Malcie praktycznie wszyscy znają i używają angielskiego, a wiele szyldów jest tylko w języku rodaków Szekspira. Znajdziemy tu też liczne sklepy znane ze Zjednoczonego Królestwa. Warto przy tej okazji zauważyć, że specyficzny i niemożliwy do zrozumienia język maltański, używany przez 350 tysięcy osób, spokrewniony jest z językami semickimi. W uproszczeniu - słychać, jakby był arabskim z dużą ilością zapożyczonych zwrotów francuskich i włoskich, ale zapisuje się go literami z łaciny. Pojedziecie, usłyszycie.

Valletta - stolica Malty

Pożywieni ruszyliśmy do Valletty, mijając po drodze Florianę - dla niektórych przedmieścia stolicy, dla innych całkiem odrębne i interesujące miasto. W Vallettcie opuszcza się autobus w pobliżu dworca autobusowego i wchodzi się bezpośrednio na główny deptak miasta. Ponieważ nie jest ono duże, warto przejść się najważniejszą ulicą, a potem pozwolić sobie na skręcanie w boczne uliczki, przespacerowanie się wybrzeżem i pomylenie ścieżek, zawracanie itd. Piękny widok na Vallettę ujrzymy między innymi z miejscowości Ta' Xbiex, ogólnie znad zatoki, oraz nieopodal centrum handlowego The Point w Qui-Si-Sana.

W miejscowości, która jest wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO, nie brak atrakcji turystycznych. Są tutaj konkatedra Świętego Jana, Pałac Wielkich Mistrzów i Teatr Manoela, jak również ważne muzea.

Błękitna Grota (Blue Grotto)

Poranek warto poświęcić też na zajrzenie do Błękitnej Groty, która znajduje się na południu Malty, za miejscowością Żurrieq. Dojeżdża tam autobus z Valletty, choć trzeba zwrócić uwagę na wybranie odpowiedniego kursu (jeden na godzinę ma specjalnie wydłużoną trasę do groty).

Piszę o poranku, bowiem wtedy najpiękniej prezentuje się ta atrakcja turystyczna. Aby zobaczyć ją w pełnym blasku, najlepiej skorzystać z usług właścicieli motorówek cumujących w zatoczce - opłyną i wytłumaczą co widzisz.

Sliema, San Gilijan i Paceville

Wieczór poświęciliśmy na zwiedzanie rozrywkowej części wyspy, czyli trzech blisko powiązanych miast:

• Sliema - tutaj znajduje się większość hoteli
  • San Gilijan - tutaj możemy zjeść w rozmaitych restauracjach
  • Paceville - zaprasza do imprezowania, tańców, swawoli

Wyspa jest miniaturowa, a więc także i miejscowości te nie oferują kilometrów ulic z rozmaitymi barami czy klubami. Każdy powinien jednak znaleźć coś dla siebie.

Wycieczka na Comino i Błękitna Laguna

Jedną z największych atrakcji Malty, która znajduje się przy pobliskiej wysepce Comino przy północnym brzegu wyspy-matki, jest Błękitna Laguna (Blue Lagoon). Aby dostać się do niej, dojeżdżamy autobusem do stacji promów w Cirkewwa. Promy kursują wyłącznie na Gozo, większą z wysp-córek. Na Comino dostaniemy się wodną taksówką, których kilka cumuje zawsze przy nabrzeżu. Koszt biletu w obie strony to około 10 euro za jedną osobę. Po zebraniu się grupy osób wykonywany jest kurs - prujemy przez fale i docieramy do małego pomostu na Comino. Stąd wspinamy się na skały, aby potem zejść do zatoczki i spocząć na leżaku (4 euro). Kolor wody w zatoce jest niesamowity. Pod wodą znajduje się czysty piasek (oraz małe, pojedyncze meduzy), co nadaje jej piękny odcień. Turyści kąpią się, nurkują. Jeśli przeszkadza nam tłum (a koło południa jest tu człowiek na człowieku), można przespacerować się na sąsiednią wysepkę - woda jest tu płytka.

Powrotne kursy odbywają się teoretycznie o pełnych godzinach do 17.00 włącznie, ale często przy zwiększonej liczbie klientów taksówka przybija do brzegu częściej. Pamiętajcie, aby nie wyrzucić papierka stanowiącego bilet, bo nie wrócicie.

Plaże Malty

Choć wiele brzegów jest skalistych, kamienistych i ma czarny piasek, znajdziemy kilka przyjemnych plaż. Najpopularniejsze to Ghadira Bay, Ghajn Tuffieha z Golden Bay, Gnejna Bay i Paradise Bay.

Skorzystać możemy też z basenów przy hotelach, na ich dachach oraz przy wybrzeżu.

Północna Malta

• Anchor Bay (skały)
  • Riviera Bay (piasek)
  • Mellieha Bay (piasek)
  • Paradise Bay (piasek)
  • Armier Bay & Little Armier (piasek)
  • Gnejna Bay (piasek)
  • Mgiebah Bay (piasek)
  • Sliema & St. Julian’s Coast (skały)
  • Fomm ir-Rih (kamyki)
  • Golden Bay (piasek)
  • Mistra Bay (kamyki)
  • St. George’s Bay (piasek)

Południowa Malta

• Ghar Lapsi nieopodal Błękitnej Groty (skały)
  • Peter’s Pool (skały)
  • Pretty Bay (piasek)
  • St. Thomas Bay (piasek/skały)

Wyspa Gozo

• Dahlet Qorrot (skały)
  • Dwejra (skały)
  • Hondoq ir-Rummien (kamyki/piasek)
  • Marsalforn (piasek/skały)
  • Mgarr ix-Xini (kamyki)
  • Ramla Bay (piasek)
  • San Blas (piasek)
  • Wied il-Ghasri (kamyki)
  • Xlendi Bay (piasek/skały)

Wyspa Comino

• Blue Lagoon - Błękitna Laguna (piasek/skały)

Pozostałe atrakcje turystyczne Malty

Warto odwiedzić też miejscowości Mdina i Rabat na Malcie (inne miasto Rabat jest też na wyspie Gozo) z licznymi zabytkami oraz Trzy Miasta (Three Cities - Vittoriosa, Senglea i Kalkara) w pobliżu Valletty. Zobaczenia godne są również Palazzo Parisio w Naxxar, łodzie luzzu w Marsaxlokk, Hal-Saflieni Hypogeum w Paola, cytadelę w Rabat/Victoria na wyspie Gozo oraz Dwejra na tej samej wyspie.

Kuchnia maltańska

Ze smakołyków kuchni warto spróbować lokalnego chleba, zupy minestra, bragioli, fenek czy ciasta rybnego z lampuki, a na deser qubbajt, qassatat oraz pastizzi. Z napojów spróbuj piwa Cisk Lager oraz lokalnego wina.

Podczas krótkiego pobytu na Malcie udało mi się zobaczyć wiele. Z pewnością jednak jesteście w stanie poznać więcej atrakcji turystycznych. Z przyjemnością o nich usłyszę. Dodajcie swoje wrażenia w dziale Relacje z podróży >>

Zobacz też:
Przewodnik drukowany po Malcie >>
Wakacje na Malcie >>

Zobacz na mapie

Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji oraz w celu usprawnienia funkcjonowania witryn www.yougo.pl, korzystamy z technologii plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowanie na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.