Warszawa - miasto o niezwykłej historii

Zwiedzanie zaczynamy od Starego Miasta.

Zamek Królewski - najokazalsza budowla w Warszawie. Spalony w 1939 roku, wysadzony w 1944, odbudowany w 1971 r.

Spod Kolumny Zygmunta, na placu Zamkowym ruszamy zwiedzać miasto.

Ulicą Świętojańską dochodzimy do Bazyliki Archikatedralnej Ścięcia Św. Jana Chrzciciela. W 1764 r. odbyła się kutaj koronacja Stanisława Augusta Poniatowskiego. We wnętrzu znajdują się nagrobki ostatnich książąt mazowieckich i kardynała Stefana Wyszyńkiego. Na dole w kryptach H. Sienkiewicza, S.A. Poniatowskiego, G.Narutowicza, I.Paderewskiego.

Stąd już blisko do Rynku Starego Miasta, na którym stoi pomnik syrenki.

Na ulicy Zakrzewskiej, kamienica nr 5 Bazyliszek. Legenda mówi, że zabijał wzrokiem poszukiwaczy skarbów. Potwór zginął od własnego wzroku, odbitego w lustrze.

Po drugiej stronie Rynku, dochodzimy do ulicy Kamienne Schodki, a dalej do Barbakanu, a mury obronne doprowadzają nas do placu Zamkowego. Po drodze mijamy pomnik Małego Powstańca - upamiętnia udział dzieci w Powstaniu Warszawskim.

Tuż przy placu naszą uwagę zwrócił kościół św. Anny.

Dalej... za kościołem, na Krakowskim Przedmieściu - pomnik Mickiewicza. Za pomnikiem Pałac Prezydent RP, a na dziedzińcu posąg J.Poniatowskiego.

Kawałek dalej kościół Świętego Krzyża, świątynia była świadkiem wielu wydarzeń historycznych. Wmurowane są urny z sercami Chopina i Reymonta.

Spod kościoła widzimy pomnik Kopernika.

Dochodzimy do Nowy Świat, dalej do Wiejskiej, gdzie zwiedzamy Sejm. Z Sejmu ruszamy dalej do zabytkowych parków...

Pierwszy to Ujazdowski, w którym znajduje się zamek. Drugi to ogród botaniczny, gdzie królowa Bona uprawiała warzywa. Trzeci, ale najpiękniejszy w skali europejskiej - Łazienki Królewskie. A w nich Pałac na wyspie, Pałac Myśliwski, Stara Pomarańczarnia, Teatr na Wyspie, pomnik Chopina.

Za Łazienkami podziwiamy Belweder. Z Belwederu do Pałacu w Wilanowie. Perła baroku, rezydencja Jana III Sobieskiego.

Kolejny dzień wycieczki przeznaczamy na zwiedzanie Pragi i Centrum.

Na Pragę z placu Zamkowego prowadzi nas Trasa W-Z. Przechodzimy przez most Śląsko-Dąbrowski.

Po lewej stronie widzimy park Praski, a w nim zoo, gdzie z ulicy podziwiamy niedźwiedzie.

Po drugiej stronie katedra Św. Floriana, a przed katedrą pomnik "Rzeź Pragi" upamiętniający mord 10 tys. mieszkańców.

Dalej cerkiew św. Magdaleny z czasu zaboru rosyjskiego.

Wracamy na plac Zamkowy, gdzie udajemy się pod budynek Teatru Wielkiego. Po drugiej stronie Teatru - największy plac - plac Piłsudskiego, na którym jest Grób Nieznanego Żołnierza z urnami z ziemią z pol bitewnych. Przyglądamy się zmianie warty (niedziela, godzina 12).

Przez Ogród Saski dochodzimy do placu Bankowego.

Przez park Krasickich docieramy do pałacu Krasickich, idziemy pod pomnik Powstania Warszawskiego.

Dalej... Cmentarze. Pierwszy to Powązkowski. Założony w 1790r. Spoczywają tutaj najwybitniejsi ludzie (Cz.Niemen, K.Sobczak, V.Villas, S.Moniuszko, M.Dąbrowska). Kolejny cmentarz, wojskowy, mieści kwatery legionistów, żołnierzy AK, działaczy społecznych, powstańców, polityków i osób z karastrofy smoleńskiej (J.Kuroń, J.Tuwim, W.Gomułka, S.Mikke, S.Skrzypek).

Będąc w Warszawienie nie możemy zapomnieć o Pałacu Kultury i Nauki, bo nikt nie wyobraża stolicy bez PKiN. Powstał w latach pięćdziesiątych. Ma 234 metry i posiada 3288 pomieszczeń. Z 30-tego piętra podziwiamy panoramę.

Malwina N.

Przewodniki

Galeria

Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji oraz w celu usprawnienia funkcjonowania witryn www.yougo.pl, korzystamy z technologii plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowanie na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.